OPIEKUN GRUPY

Małgorzata Turkosz

Włochy

Bolonia to uczta dla ciała i ducha, usytuowana między Wenecją a Florencją. Siedziba najstarszego na świecie uniwersytetu w Bolonii jest też zwana “La Grassa” - tłusta, od tamtejszej, dalekiej od dietetycznej kuchni. Bolonia leży między Alpami i rzeką Pad. Rzymską kolonią została w 189 roku p.n.e. Od 1088 roku przybywają tu studenci z całej Europy na najstarszy na świecie uniwersytet. „Czerwone Miasto” Bolonia (od wszędobylskiej czerwonej cegły i dachówki) zdobyło tytuły Europejskiej Stolicy Kultury oraz Miasta Muzyki. Ze względu na to, że w Bolonii znajdowało się aż 100 wież, miasto nazywa się średniowiecznym Nowym Jorkiem. Do dziś zachowało się 20 wież. Ciekawe ile wież uda się zobaczyć naszym uczniom???

Spotkanie z przedstawicielem organizacji partnerskiej z Włoch

Dnia 3.01.2019 odbyło się spotkanie z Panią Karoliną Ganowską przedstawicielką organizacji partnerskiej UNISER LEARNING MOBILITY z Włoch. Jest to organizacja, która projektuje i organizuje międzynarodowe programy mobilności dla uczniów VET mające na celu przekształcenie Erasmusa w przyszłość systemów szkoleniowych i sektora biznesowego. Partner ten każdego roku daje tysiącom ludzi możliwość pracy i szkolenia za granicą. Na spotkaniu otrzymaliśmy informacje na temat organizacji naszego pobytu we Froli, wytyczne odnośnie miejsc pracy i naszych nowych pracodawców oraz harmonogram programu kulturowego na miejscu. Poznaliśmy zasady funkcjonowania w obcym kraju, jak będziemy się poruszać po mieście, jak będziemy mieszkać, jak będziemy się komunikować w miejscu pracy i nie tylko. Oczywiście na spotkaniu obecny był Pan Marek Prokopowicz- koordynator ponad 20 projektów realizujących mobilności zagraniczne dla uczniów szkół technicznych i zawodowych w Polsce, a dla nas Nasz Koordynator! Na pewno wrócimy do domu z walizką pełną nowych doświadczeń zawodowych, językowych i kulturowych.

16.03.2019

Nasza przygoda we Włoszech rozpoczęła się 17 marca jeszcze na lotnisku we Wrocławiu gdzie spotkaliśmy się z naszą opiekunką p. Małgorzatą Turkosz oraz p. Dyrektor Dorotą Wilińską. Bez większych przeszkód przeszliśmy odprawę. Dolecieliśmy bez opóźnień. Podczas lotu mogliśmy zaobserwować przepiękny krajobraz Alp. Dla części z nas była to pierwsza podróż samolotem. Nasz hotel Residence Terzo Millennio okazał się miejscem o wysokim standardzie. Wieczorem zostaliśmy zaproszeni na powitalną włoską kolację czyli pizzę.

17.03.2019

Następnego dnia udaliśmy się do siedziby Uniser, gdzie mieliśmy krótkie zajęcia integracyjne oraz kulturowe. Później przedstawiciel firmy zabrał nas na wycieczkę po centrum Bolonii. Miasto wydało się nam bardzo ciekawe ze względu na styl budowli i ilość zabytków. Zaskoczyła nas włoska kultura i niespotykana życzliwość.

18.03.2019

Podzieleni na grupy, nagrywaliśmy film z pobytu w Bolonii. Następnie zwiedziliśmy muzeum MAST, które posiada ciekawe interaktywne eksponaty. Przez kolejne dni poznawaliśmy nasze firmy, okolice naszego miejsca zamieszkania i integrowaliśmy się. Co odważniejsi wyruszali już do centrum Bolonii.

Kolejne dni, kolejne atrakcje

W weekend udaliśmy się do Sanktuario della Madonna di San Luca leżącym na 300-metrowym wzniesieniu Colle della Guardia. Droga do Santuario jest niesamowita, ciągnie się 4 kilometry podcieniami. Portico di San Luka składa się z 666 arkad, które powstawały przez ponad cały wiek. Na szczycie, oprócz zwiedzenia Sanktuarium świętowaliśmy urodziny jednego z kolegów. Po zejściu ze wzgórza, każdy we własnym zakresie, udał się na zwiedzanie miasta.

Drugi tydzień czas zacząć!

Za nami już drugi tydzień pobytu w Bolonii. W ciągu tygodnia po pracy jesteśmy zbyt zmęczeni, nie mamy siły i czasu na dalsze wycieczki. Staramy się jednak aktywnie spędzać czas. W poniedziałek wieczorną porą odwiedziliśmy pobliski park, było cicho i spokojnie. Wybraliśmy się również na wieczorne zwiedzanie miasta. O tej porze centrum jest wyjątkowo piękne, a uliczki ujmujące. Gdy nie mamy ochoty na zwiedzanie stolicy regionu przebywamy we własnych pokojach i integrujemy się m.in. rozmawiając, grając w karty z nowo poznanymi ludźmi mieszkającymi z nami w akademiku.

Sobota pełna zwiedzania

W sobotę pojechaliśmy zwiedzać Florencję. Pani przewodnik opowiedziała o wieloletniej historii miasta, oprowadziła nas po najważniejszych miejscach Florencji, pokazała ważne i piękne zabytki – m.in., Cattedrale di Santa Maria del Fiore, dzwonnica Giotta, mosty Florencji. Udało nam się zobaczyć popiersie Dantego, florenckiego pisarza. Było ono wykute w lodzie. Nie stało w muzeum, lecz w okolicy jego domu, w miejscu dostępnym dla wszystkich. Chcieliśmy zwiedzić więcej zabytków, ale było ich bardzo dużo, a czasu nie mieliśmy wiele.

Niedziela wcale nie gorsza

W niedzielę grupą udaliśmy się na jedną z wież bolońskich, wieżę Asinelli, mającą prawie 90 metrów wysokości i 500 schodów na szczyt. Odchylona jest ona o 1,3 stopni. Czas spędzony we Włoszech staramy się wykorzystać na 100% i zobaczyć wszystkie atrakcje warte uwagi.

Spotkanie focusowe

Po ponad miesiącu spędzonym w kraju przyszło nam wreszcie wrócić pamięcią do czasu praktyk, gdyż w poniedziałek 20 maja odbyło się spotkanie focusowe, czyli zebranie naszej grupy wraz z panem Prokopowiczem, na którym omawialiśmy napotkane problemy i nieprzyjemności podczas pobytu za granicą kraju, aby pomóc wejść programowi wymian zagranicznych na wyższy poziom. Nie obyło się też oczywiście od masy wspomnień i historii, które do teraz przywoływały uśmiechy na naszych twarzach! Oprócz tego pan Prokopowicz pomógł nam w poprawnym zrozumieniu nadesłanych z UE ankiet.